DOBRE PRAKTYKI

Zrównoważony transport i dostawy w e-commerce

Światowy gigant rynku e-commerce – Amazon – podejmuje działania w celu dekarbonizacji swoich operacji transportowych.

Wyzwanie

W zyskującej na popularności branży e-commerce jednym z głównych wyzwań jest negatywny wpływ na środowisko związany z dostawami zamówień do klientów. Według raportu Clean Mobility Collective (Revealing the secret emissions of e-commerce. Hint: It’s all in the delivery, 2022), emisje ostatniej mili sześciu czołowych firm kurierskich generują około 4,5 megaton CO2 rocznie.

 

Powiązane ze strategią firmy

Amazon jako jedna z największych platform sprzedażowych na świecie podejmuje działania, które mają na celu minimalizowanie jej negatywnego wpływu na środowisko oraz wykorzystanie globalnego zasięgu do promowanie zrównoważonych praktyk biznesowych. W tym celu firma wyznaczyła sobie długofalowe cele środowiskowe, które obejmują między innymi: zasilanie swoich działań w 100% energią odnawialną do 2025 roku, zerową emisję dwutlenku węgla dla 50% realizowanych przesyłek do 2030 roku oraz osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla w całej działalności firmy do 2040 roku.

Opis dobrej praktyki

DOSTAWY OSTATNIEJ MILI (LAST MILE DELIVERY)

  • – Amazon korzysta z różnych metod, aby zmniejszyć emisję na trasach ostatniej mili. Obejmują one elektryczne pojazdy dostawcze i technologie mikromobilności, takie jak rowery lub hulajnogi, które można wykorzystać do krótszych podróży, zwłaszcza na terenach zurbanizowanych.
  • – W 2019 roku firma zamówiła 100 000 pojazdów elektrycznych (EV) od firmy Rivian oraz tysiące więcej od producentów takich jak Mercedes-Benz, Stellantis i Mahindra Electric.
  • – W 2021 roku Amazon zawarł umowę z Clean Energy Fuels Corp. na zaopatrywanie ciężarówek firmy w odnawialny gaz ziemny. W 2022 roku w Ohio otworzona została pierwsza z 36 zakontraktowanych stacji. Jest ona w stanie dostarczać rocznie ponad 3 miliony litrów gazu, który zmniejszy emisję dwutlenku węgla o prawie 7 milionów ton. Odpowiada to usunięciu z dróg prawie 1 500 samochodów osobowych rocznie. Odnawialny gaz ziemny jest pozyskiwany ze źródeł materii organicznej, takich jak składowiska odpadów czy gospodarstwa mleczne i hodowlane.

 

DOSTAWY ŚRODKOWEJ MILI I TRANSPORT DŁUGODYSTANSOWY

  • – W Ameryce Północnej i Europie firma zwiększa wolumen ładunków kolejowych.
  • – W 2021 roku Amazon zamówił ponad 3000 ciężarówek na sprężony gaz ziemny (CNG).
  • – W 2022 roku firma zawarł umowę z dostawcą odnawialnych elektropaliw Infinium na zasilenie floty transportowej firmy na około 5 milionów mil rocznie, począwszy od 2023 roku. Elektropaliwa będą początkowo wykorzystywane w środkowej mili działalności Amazona w południowej Kalifornii, czyli w transporcie zamówień klientów od sprzedawców i centrów logistycznych do sortowni i stacji dostaw. Infinium planuje zbudować w Teksasie jeden z pierwszych na świecie zakładów produkujących elektropaliwa. Obiekt będzie wykorzystywał około 18 000 ton odzyskanego dwutlenku węgla rocznie i łączył go z ekologicznym wodorem, aby stworzyć elektropaliwa. Według szacunków firmy, paliwo Inflinium zmniejsza emisję gazów cieplarnianych o około 95% w porównaniu z paliwami kopalnymi.
  • – Firma podejmuje działania również w obszarze transportu lotniczego. Amazon zabezpieczył ponad 5 milionów galonów niskoemisyjnego paliwa lotniczego w 2020 roku i zgodził się na zakup do 6,5 mln galonów w 2021 i 2022 roku.

Efekty dobrej praktyki

Dzięki podejmowanym działaniom firma ogranicza emisje wynikające z jej działalności. W 2021 roku, ponad 100 milionów paczek zostało dostarczonych do klientów w Europie z wykorzystaniem pojazdów zeroemisyjnych, w tym ponad 3000 elektrycznych samochodów dostawczych oraz setek rowerów cargo i hulajnóg elektrycznych. Dodatkowo, ponad pół miliona paczek zostało dostarczonych do klientów w Ameryce Północnej za pomocą pojazdów elektrycznych. Ponad 100 stacji dostawczych Amazon w Ameryce Północnej i Europie jest przystosowanych do korzystania z pojazdów elektrycznych, a wszystkie nowe stacje dostawcze są projektowane tak, aby spełniały potrzeby obecnych i przyszłych elektrycznych flot dostawczych.

7. Czysta i dostępna energia
12. Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja
13. Działania w dziedzinie klimatu
BRANŻA: Ecommerce
ORGANIZACJA: Amazon
WRÓĆ DO BAZY WIEDZY