Opis inicjatywy
Polska Koalicja ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego (PKZOP) jest niezależną koalicją, w skład której wchodzi 15 instytucji, w tym przedstawicieli czołowych działających na polskim rynku firm z branży spożywczej, sieci handlowych oraz z sektora detergentów, a także przedstawicieli jednostek certyfikujących i organizacji pozarządowych.
W Radzie Naukowej Koalicji zasiedli prof. dr hab. Krzysztof Krygier – były Kierownik Zakładu Technologii Tłuszczów i Koncentratów Żywności w SGGW, prof. dr hab. Wiktor Kotowski – ekolog, wykładowca akademicki w Instytucie Botaniki na Wydziale Biologii Uniwersytetu Warszawskiego, oraz dr Monika Mętrak – biogeochemik i wykładowczyni akademicka w Instytucie Biologii Środowiskowej na Wydziale Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Partnerem merytorycznym działań jest dr Tomasz Bocheński – analityk z placówki badawczej Frost & Sullivan.   
Wyzwanie
Niezrównoważona produkcja oleju palmowego (niecertyfikowanego) doprowadza do utraty olbrzymich powierzchni lasów, a ekosystemy lasów deszczowych uznawane są za najbogatsze pod względem różnorodności biologicznej na świecie. Przekształcanie lasów na niecertyfikowane plantacje palmy olejowej prowadzi do bezpośredniego zagrożenia dla wielu gatunków, takich jak: orangutan, słoń sumatrzański, pantera mglista, tygrys sumatrzański, czy słoń indyjski. Substancje chemiczne stosowane na niecertyfikowanych plantacjach zanieczyszczają glebę, środowisko i wodę. W wyniku zanieczyszczeń lokalne społeczności tracą dostęp do czystej wody pitnej, a kurczące się zasoby ryb w rzekach powodują coraz większe problemy z pozyskiwaniem pożywienia.
Odpowiedź
Olej palmowy pochodzący ze zrównoważonych źródeł jest kluczowy w ograniczeniu ryzyka wiążącego się z nadmierną eksploatacją lasów tropikalnych oraz ze szkodliwym wpływem upraw tego surowca na żyjące w lasach gatunki zwierząt.
Celem strategicznym PKZOP jest osiągnięcie w Polsce poziomu 100% zrównoważonego oleju palmowego najpóźniej do 2023 roku.
Koalicja powstała, by wyznaczyć kierunek odpowiedzialnej konsumpcji polskiemu przemysłowi, zachęcić do wprowadzania zmian w łańcuchach dostaw, gdzie bierze się pod uwagę różnorodność biologiczną, poszanowanie dla ekosystemów, kwestie wylesiania, prawa lokalnych społeczności i prawa pracownicze w krajach producenckich.
Proces
PKZOP wspiera i monitoruje inne podmioty na polskim rynku w dążeniu do uzyskania celu strategicznego.
Istotną misją PKZOP jest również podejmowanie działań w celu zwiększenia wiedzy i świadomości na temat zrównoważonego oleju palmowego wśród konsumentów i podmiotów działających na rynku polskim.
Cel strategiczny PKZOP przybliża członków do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju z Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 przyjętej przez wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ przez:
- ulepszanie decyzji zakupowych i inwestycyjnych (Cel 12: Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, Cel 14: Życie pod wodą, Cel 15: Życie na lądzie)
 - ograniczanie światowego głodu i ubóstwa (Cel 1: Koniec z ubóstwem, Cel 2: Zero głodu)
 - promowanie godnych warunków pracy (Cel 8: Wzrost gospodarczy i godna praca)
 - zmniejszanie wpływu na zmianę klimatu (Cel 13: Działanie w dziedzinie klimatu)
 - wpływanie na zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi (Cel 6: Czysta woda i warunki sanitarne, Cel 12: Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja)
 - wpływanie na zrównoważone użytkowanie ekosystemów lądowych (Cel 12: Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, Cel 15: Życie na lądzie)
 
Wydarzenia
Kto może się włączyć?
- Firmy, które chcą popracować nad ulepszeniami w łańcuchu dostaw oleju palmowego oraz jego transparentności
 - Jednostki certyfikujące, które chcą wspierać firmy w certyfikacji RSPO
 - Organizacje branżowe, które chcą edukować i budować świadomość w branży
 - Organizacje pozarządowe, które chcą wspólnie pracować nad mapą drogową do zrównoważonego oleju palmowego w Polsce
 
Partnerzy
- Bahlsen Polska
 - BASF Polska
 - Carrefour Polska
 - Control Union Poland Spółka Z O.O
 - Ferrero Polska
 - Jeronimo Martins Polska
 - LOTTE Wedel
 - Kaufland Polska
 - Mondelez Polska
 - Nestlè Polska
 - Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego
 - Preferred by Nature
 - TUV Nord Polska
 - WWF Polska
 - Żabka Polska
 
Kontakt
Realizowane Cele
			
			
			
			
			
			
			Kampania
17 Celów