DOBRE PRAKTYKI

Orange Flex – usługa telekomunikacyjna neutralna dla klimatu

Orange Flex jest pierwszą w Polsce usługą telekomunikacyjną neutralną dla klimatu.

Wyzwanie

Nadrzędnym celem Orange Polska jest osiągnięcie neutralności klimatycznej netto do 2040 roku (Net Zero Carbon – wyzerowanie netto własnych emisji bezpośrednich i pośrednich oraz emisji w całości łańcucha wartości). Pierwszy etap do 2025 roku obejmuje ograniczenie własnych bezpośrednich i pośrednich emisji e aż o 65% w porównaniu do 2015 roku. Będzie to możliwe głównie dzięki zwiększeniu do 60% udziału energii odnawialnej w zużyciu Orange Polska.

Powiązane ze strategią firmy

Dzięki zasilaniu energią odnawialną ze zbudowanych na potrzeby Orange farm wiatrowych w Wielkopolsce, Orange Flex jest pierwszą w Polsce usługą telekomunikacyjną neutralną klimatycznie. Wpisuje się to w podejście #OrangeGoesGreen, którego celem jest zminimalizowanie wpływu Orange Polska na klimat i środowisko oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej netto do 2040 roku.

Opis dobrej praktyki

Korzystanie z usług we Flexie przez jednego użytkownika wiąże się z emisją 3,273 kg CO2e miesięcznie, co zostało wyliczone zgodnie z zasadami GHG Protocol, uznanego międzynarodowego standardu. W Orange Flex ponad 90% miesięcznego śladu węglowego związane jest z zużyciem energii elektrycznej niezbędnej do zapewnienia usług. Od dzisiaj całość tej energii będzie pochodziła z odnawialnych źródeł. Jest to możliwe dzięki działającym już dwóm farmom wiatrowym, które powstały na potrzeby Orange w okolicach Poznania. Wytwarzanie energii odnawialnej nie powoduje bezpośrednich emisji CO2e do atmosfery, jest więc działaniem na rzecz planety, dzięki ograniczaniu efektu cieplarnianego związanego z emisjami gazów cieplarnianych.

Od początku Orange Flex ogranicza też źródła emisji inne niż energia elektryczna: brak papierowych umów oraz faktur i rozliczenia wyłącznie w aplikacji, promowanie kart eSIM niewymagających zużycia materiałów i niepowodujących emisji związanych z dystrybucją. Nie wszystkich emisji da się jednak uniknąć. Flex równoważy je dzięki kompensacji. Pozwala ona na usunięcie z atmosfery tej ilości CO2e, której wyemitowania nie udało się zapobiec (to około 600 ton CO2e w skali roku dla wszystkich klientów usługi Orange Flex). W ramach działań kompensacyjnych Flex wspiera projekt przekształcający zdegradowane obszary porośnięte przez sawanny w bioróżnorodne lasy zapewniające regenerację ekosystemu w Kolumbii. Projekt jest certyfikowany przez Gold Standard, który gwarantuje, że działanie jest realne i faktycznie dzięki niemu usuwane są z atmosfery dodatkowe, deklarowane ilości CO2. Ponadto projekt wspiera rozwój lokalnej społeczności.

Efekty dobrej praktyki

Korzystanie z odnawialnych źródeł energii to element podejścia #OrangeGoesGreen. Orange jest pierwszym operatorem telekomunikacyjnym w Polsce, który zawarł tzw. umowę PPA, czyli długoterminową umowę zakupu energii odnawialnej bezpośrednio z jej producentem, firmą WPD. Orange wybudował i uruchomił 6 turbin wiatrowych w pobliżu Jarocina i Krotoszyna. Rocznie produkują ok. 50 GWh zielonej energii, co odpowiada ok. 9% całkowitego zużycia Orange Polska. W pierwszej kolejności ta energia jest alokowana właśnie na potrzeby Orange Flex. Dzięki tym działaniom redukującym emisje, przejściu na 100% odnawialnej energii oraz kompensacji niemożliwego do uniknięcia pozostałego śladu węglowego, Orange Flex jest pierwszą w Polsce usługą telekomunikacyjną neutralną dla klimatu.

7. Czysta i dostępna energia
9. Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
13. Działania w dziedzinie klimatu
BRANŻA: telekomunikacja
ORGANIZACJA: Orange Polska
WRÓĆ DO BAZY WIEDZY