DOBRE PRAKTYKI

Program Tonic (cyfrowa usługa zdrowotna dla mieszkańców Bangladeszu)

Rewolucja, jaka ma miejsce w sektorze telefonii komórkowej, dobrze wykorzystana ma realny wpływ na budowanie świadomości zdrowotnej i podnoszenie jakości usług medycznych w krajach najbiedniejszych. Aplikacje mobilne umożliwiają na przykład lokalnym położnym przeprowadzenie konsultacji wyników badań ciężarnych pacjentek z personelem szpitala położonego setki kilometrów od wiosek. Dzięki temu udaje się ratować życie oczekujących na poród […]

Opis dobrej praktyki

Rewolucja, jaka ma miejsce w sektorze telefonii komórkowej, dobrze wykorzystana ma realny wpływ na budowanie świadomości zdrowotnej i podnoszenie jakości usług medycznych w krajach najbiedniejszych.

Aplikacje mobilne umożliwiają na przykład lokalnym położnym przeprowadzenie konsultacji wyników badań ciężarnych pacjentek z personelem szpitala położonego setki kilometrów od wiosek. Dzięki temu udaje się ratować życie oczekujących na poród lub rodzących kobiet oraz ich dzieci. Aplikacje udzielające osobom starszym wskazówek na temat zdrowego życia, odpowiedniego nawodnienia czy przypominające o koniecznych czynnościach w przypadku takich chorób, jak cukrzyca, podnoszą świadomość pacjentów i poprawiają komfort ich życia. Urządzenia i narzędzia pozwalające lekarzom konsultować diagnozy i wspólnie, na odległość, wypracowywać rozwiązania, poprawiają i usprawniają system zdrowotny.

Trzy różne przykłady, które łączy jedno – telefon komórkowy. To urządzenie, które stało się skutecznym narzędziem rozwoju społeczeństw, pozwalającym wyrównywać poziom wiedzy i dostęp do niej pomiędzy krajami wysokorozwiniętymi a krajami tzw. trzeciego świata.

W takich państwach, jak Bangladesz, telefon nie tylko pozwala zachować łączność na odległość z odciętymi do niedawna od reszty regionów częściami kraju, ale stwarza także ogromny potencjał w dostępie do wiedzy, zwłaszcza w zakresie opieki zdrowotnej.

Właśnie dlatego największy dostawca telefonii komórkowej w Bangladeszu – Grameenphone (spółka banku Grameen, pionier w zakresie mikrokredytów dla najbiedniejszych) wprowadził dla wszystkich swoich abonentów system dostarczający informacje zdrowotne oraz umożliwiający dostęp do lekarzy w trybie 24-godzinnym przy minimalnym koszcie rozmów.

Ponadto wraz z firmą Telenor Group stworzył program Tonic, odpowiadający na potrzeby zdrowotne najbiedniejszych mieszkańców. Program Tonic jest wynikiem szerokiego procesu badawczo – rozwojowego, obejmującego dane pochodzące od szerokiego spektrum ekspertów ds. zdrowia, lekarzy rodzinnych oraz zwykłych obywateli, dlatego jest efektywny w zakresie dotarcia do społeczeństwa Bangladeszu.  Osoby zalogowane do systemu otrzymują dostęp do czterech rodzajów korzyści:

  1. Tonic Jibon – czyli porady i informacje otrzymywane przez sms, facebook lub stronę www, dotyczące zdrowego stylu życia, odżywiania się i aktywności,
  2. Tonic Daktar – zapewniający dostęp do kompetentnej i przyjaznej porady lekarskiej przez 24 godziny na dobę,
  3. Rabaty Tonic – zniżki (nawet 40%) na korzystanie z usług medycznych, zwiększające dostęp do opieki szpitalnej w 50 szpitalach w całym kraju,
  4. Usługa Tonic Cash – oferuje członkom programu 500 BDT (waluta Bangladeszu) w gotówce w celu pokrycia kosztów hospitalizacji, jeśli trwa ona więcej niż 3 noce.
3. Dobre zdrowie i jakość życia
17. Partnerstwa na rzecz celów
BRANŻA: telekomunikacja
ORGANIZACJA: Grameenphone
WRÓĆ DO BAZY WIEDZY