1000 PIERWSZYCH DNI

W odpowiedzi na alarmujące wyniki badań dotyczące stanu odżywienia i sposobu żywienia najmłodszych dzieci w Polsce, w 2013 roku powstał ogólnopolski program edukacyjny „1000 pierwszych dni dla zdrowia”, którego celem jest wprowadzenie pozytywnych nawyków żywieniowych u kobiet ciężarnych i najmłodszych dzieci oraz zmiana negatywnych trendów związanych z ich dietą. Program realizowany jest w koalicji z partnerami instytucjonalnymi pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka. Jego celem jest popularyzacja idei 1000 pierwszych dni życia już od poczęcia. Edukacja żywieniowa realizowana w ramach działań programu jest zbieżna z misją firmy. „1000 pierwszych dni dla zdrowia” to program autorski, który jest realizowany przez Fundację NUTRICIA. Opiera się na uniwersalnej idei dotyczącej 1000 pierwszych dni życia, jako okresu w życiu mającego fundamentalne znaczenie dla zdrowia dziecka.

POWIĄZANIE ZE STRATEGIĄ

Firma NUTRICIA jest producentem żywności dla najmłodszych, więc odpowiedzialność za żywienie dzieci jest podstawą naszych działań. Misja firmy NUTRICIA brzmi: „Zdrowe dzieci, zdrowa przyszłość”. Poprzez realizację programu „1000 pierwszych dni dla zdrowia” za pośrednictwem Fundacji NUTRICIA, edukujemy przyszłych rodziców, rodziców i opiekunów najmłodszych dzieci w Polsce na temat tego, jak prawidłowe żywienie w 1000 pierwszych dniach życia dziecka (już od poczęcia) wpływa na jego zdrowie teraz i w przyszłości.

DZIAŁANIA SKROJONE NA MIARĘ POTRZEB

W ramach programu zrealizowano kampanie medialne na temat niedoborów wit. D, ryzyka otyłości w związku ze zbyt małym spożyciem warzyw, kampanię „Geny to nie wszystko”, uświadamiającą, jak duży wpływ na przyszłe zdrowie dziecka mają rodzice w czasie 1000 pierwszych dni życia, kampanię „Mamo, razem damy radę nauczyć się karmienia piersią”, popularyzującą naturalne karmienie oraz „Bezpieczne żywienie ma znaczenie” na temat żywności dostosowanej do potrzeb najmłodszych. We współpracy z ekspertami przygotowano 4 bezpłatne poradniki, dostępne na stronie 1000dni.pl. Regularnie od czterech lat w ramach programu organizowane są ogólnopolskie konkursy grantowe, w zakresie których organizacje pozarządowe, instytucje publiczne oraz Banki Żywności prowadzą warsztaty i spotkania edukacyjne. Wszystkie działania programu skoncentrowane są na platformie edukacyjnej www.1000dni.pl.

Partnerami przedsięwzięcia są: Instytut Matki i Dziecka, Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”, Szpital Specjalistyczny im. Świętej Rodziny, Federacja Banków Żywności, Polskie Towarzystwo Pediatryczne, Polskie Towarzystwo Dietetyki, Stowarzyszenie Promocji Zdrowego Żywienia Dzieci „Zdrowe Pokolenia”, Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego, Zespół Żłobków m. st. Warszawy, Miejski Zespół Żłobków w Łodzi.

REZULTATY I EFEKTY

Efektywność programu jest mierzona poprzez badania jakościowe i ilościowe zlecane przez firmę. Jak pokazują wyniki ogólnopolskiego badania „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia – badanie ogólnopolskie z 2016 roku” zrealizowanego przez Instytut Matki i Dziecka – rola programów edukacyjnych, takich jak edukacyjny program „1000 pierwszych dni dla zdrowia”, jest kluczowa w poprawie sposobu żywienia dzieci. Należy kontynuować edukację wśród kobiet w ciąży, kobiet karmiących piersią oraz rodziców dzieci w pierwszych latach życia. Efektywna edukacja żywieniowa wpływa na wzrost świadomości rodziców – 67% z nich zna ideę 1000 pierwszych dni, co przekłada się na sposób żywienia najmłodszych i dokonywane wybory żywieniowe. W diecie dzieci rodziców z tej grupy widoczne są pozytywne zmiany. Podawanie wody, mniejsza ilość soli w posiłkach co m.in. przekłada się na mniejszy odsetek dzieci z nieprawidłową masą ciała w stosunku do wyników badań z 2010 roku.

WYZWANIA

Wyzwaniem jest planowanie i realizowanie efektywnych edukacyjnych działań programu po to, by w sposób intersujący, angażujący i merytoryczny docierać do – często rotującej – grupy docelowej, przynosząc jej realne korzyści.

KORZYŚCI DLA FIRMY I INTERESARIUSZY

Wszyscy pracownicy firmy przechodzą szkolenie z zakresu roli 1000 pierwszych dni w życiu dzieci już od poczęcia, dzięki czemu stają się ambasadorami tej idei. Mogą ją wykorzystywać w swoich rodzinach, a także edukując swoich bliskich. Pracownicy są również świadomi działań podejmowanych w ramach edukacyjnego programu „1000 pierwszych dni dla zdrowia”, które tą wiedzę popularyzują.  Wśród pracowników program pogłębia więź z misją firmy.

Wszyscy zainteresowani mogą korzystać ze strony www.1000dni.pl, na której gromadzona jest wiedza gromadzona w ramach programu, praktyczne poradniki oraz kalkulatory umożliwiające na przykład zbadanie zapotrzebowania dziecka na spożycie wody. Od 2013 roku, a więc od samego początku istnienia programu, towarzyszy mu dedykowana działalność biura prasowego. W sumie od 2013 roku do kwietnia 2017 roku powstało aż 3092 wycinków prasowych na temat wiedzy popularyzowanej przez program. Działania edukacyjne w ramach programu „1000 pierwszych dni dla zdrowia” przynoszą realne korzyści całemu społeczeństwu. Dzięki zdrowszym dzieciom w przyszłości – jako społeczeństwo – mamy szansę zaoszczędzić miliony złotych na leczeniu chorób cywilizacyjnych i dietozależnych.

Wróć