S.H.E. (Sustainable Health Enterprises) jest przedsiębiorstwem społecznym, które wykorzystuje podejście biznesowe do rozwiązywania problemów społecznych. Jego misją jest inwestowanie w ludzi oraz ich pomysły – zwłaszcza takie, które są najczęściej pomijane (lub są tematami tabu), a mogą spowodować pozytywne zmiany społeczne. Pierwszą inicjatywą jest SHE28 – dotyczy ona dostępu dziewcząt i kobiet do niedrogich podpasek, co ma wpływ zarówno na ich sytuację finansową, większy dostęp do edukacji, jak i poczucie własnej godności. Nazwa projektu nawiązuje do faktu, że średnio co 28 dni połowa populacji przechodzi menstruację – mimo to wciąż wiele kobiet i dziewcząt nie może sobie pozwolić na zakup podpasek, co wyklucza je na ten czas z normalnego życia.

Higiena w czasie menstruacji nie znajduje się na szczycie listy priorytetów dotyczących zdrowia na świecie. To, co dla dziewcząt i kobiet z krajów rozwijających się, mających ciągły dostęp do toalet i środków higienicznych stanowi dyskomfort, ale nie wpływa znacząco na ich życie codzienne, dla ich rówieśniczek z krajów biedniejszych stanowi znaczące utrudnienie.

Szacuje się, że w krajach rozwijających się miliony kobiet i dziewcząt opuszczają każdego roku średnio 50 dni szkoły bądź pracy w roku z powodu braku dostępu do toalet czy podpasek, w przystępnej dla nich cenie. Wiele kobiet nie może sobie pozwolić na markowe, dostępne w sklepach produkty, i w rezultacie, są one zmuszone do pozostania w te dni w domu. Z przeprowadzonych badań wynika, że np. w Rwandzie 36% nieobecości dziewcząt w szkole jest spowodowane brakiem podpasek. Jako alternatywę stosuje się różnego rodzaju szmaty, korę, a nawet błoto. Metody te nie zapewniają odpowiedniej ochrony, a co więcej – są mało higieniczne i stanowią zagrożenie dla zdrowia użytkowniczek.

Problem społeczny przekłada się zatem na straty w edukacji, aktywności zawodowej, pogorszeniu stanu zdrowia i – w konsekwencji – utratę godności.

Inicjatywa SHE28 pomaga lokalnym przedsiębiorcom obniżyć ceny podpasek. Cena podpasek zagranicznych marek kształtuje się na poziomie jednodniowego wynagrodzenia, nawet jeśli są one produkowane lokalnie, gdyż materiał z którego są wykonywane jest sprowadzany z Europy. Dlatego rozwiązaniem było znalezienie lokalnego, niedrogiego materiału, który obniżyłby cenę produktu. Materiałem tym okazały się włókna bananowe, będące odpadem rolniczym.

S.H.E., przy współpracy z naukowcami i producentami, opracowała proces przekształcający włókna bananowe w chłonny materiał stanowiący rdzeń podpasek, bez konieczności stosowania chemikaliów ani chłonnych polimerów. Dostępność materiału pozwoliła na znaczne obniżenie kosztu produkcji i zakupu produktu, umożliwiając tym samym kobietom i dziewczętom dostęp do niedrogich i ekologicznych rozwiązań higienicznych.

Podpaski są dostępne nie tylko w dużych sklepach, ale postawiono również na sprzedaż bezpośrednią: w kioskach szkolnych, lokalnych sklepikach, w trakcie wydarzeń edukacyjnych itd. Ponadto, wiele lokalnych organizacji pozarządowych przekonało się, jakim dobrodziejstwem okazał się być nowy produkt – z myślą o swoich działaniach zaczęły go kupować i dystrybuować na własną rękę.

Inicjatywa SHE28 to jednak nie tylko produkcja, ale także działania edukacyjne. W jej ramach w szkołach przeprowadzane są zajęcia edukacyjne dotyczące higieny i naturalnych procesów, jakie zachodzą w ciele kobiety, organizowane są wydarzenia dedykowane kobietom, a także produkowane są liczne materiały informacyjne przełamujące temat tabu.

 źródło: HTTP://WWW.APPROPEDIA.ORG/BANANA_TREE_FIBRE_FEMALE_HYGIENIC_PADS

Wróć