Energia jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka, równie ważną jak jedzenie czy woda. Wykorzystywana do ogrzewania domu, przygotowywania czy przechowywania żywności, a nawet poruszania się, jest niezbędna do życia. Niestety, zgodnie z danymi przedstawionymi przez Bank Światowy, 1,3 mld osób na świecie nadal nie ma dostępu do energii elektrycznej.

Koncern energetyczny Total -zdając sobie sprawę z sytuacji braku dostępności energii w wielu miejscach na świecie – za jeden z podstawowych celów swojej działalności postawił sobie zadanie, by ułatwić dostęp do czystej energii elektrycznej tak wielu osobom na świecie, jak to tylko możliwe. W 2010 r. firma rozpoczęła realizację programu Total Access to Energy, który stanowił pole do badań i testów nad nowymi rozwiązaniami, pozwalającymi dostarczać bezpieczną, efektywną kosztowo i czystą energię ludziom, którzy byli jej całkowicie pozbawieni. Pierwszym wielkoskalowym projektem, który powstał w oparciu o dane  z programu Total Access to Energy, jest projekt Awango by Total.

Jest to seria rozwiązań fotowoltaicznych przeznaczona dla rynków rozwijających się i społeczności, w których dostępu do energii elektrycznej dotychczas nie było. Wykorzystując wiedzę swoich pracowników i inwestując w innowacje opracowano niezawodne rozwiązania zapewniające dostęp do energii elektrycznej niezależnie od warunków klimatycznych, a nawet wspomagające walkę ze zmianami klimatycznymi.

Nowe produkty i usługi są rozwijane i pod kątem potrzeb społeczności, jak i różnych przedsiębiorstw. W gamie produktów oferowanych przez firmę znajduje się zarówno różnego rodzaju oświetlenie: lampy, latarki, reflektory, jak również wentylatory, sprzęt do gotowania, ładowarki telefoniczne i rozwiązania np. dla latarni ulicznych.

Projekt Awango by Total nie jest działalnością dobroczynną. To komercyjna odpowiedź na problem społeczny. Model biznesowy projektu opracowany jest na wzór przedsiębiorstwa społecznego, w pełni zintegrowanego z podstawową działalnością firmy, przy dużej współpracy ze społecznościami lokalnymi i NGOs. Rozwiązania i produkty proponowane przez Awango by Total opierają się na kilku zasadach zgodnych ze zrównoważonym rozwojem: są one projektowane tak, aby ich żywotność była długa a wielkość optymalna, surowce pozyskiwane są z odpowiedzialnych źródeł, logistyka i łańcuch dostaw oparty jest na minimalizowaniu odległości pomiędzy kolejnymi ogniwami łańcucha, dystrybucja wpisana jest w zasadę Last Mile Distribution, kwestie finansowe są zdefiniowane tak, by cena produktu była adekwatna do możliwości lokalnych społeczności, zaś nadwyżki inwestowane są w nowe rozwiązania. Ponadto na każdy produkt oferowana jest dwuletnia gwarancja, uzupełniona łatwo dostępną usługą serwisową.

W ciągu czterech lat od rozpoczęcia projektu sprzedano około miliona sztuk lamp w Azji i Afryce. Przy założeniu, że z jednej lampy korzysta średnio 4-5 osób, można założyć, że warunki życia około 5 milionów osób uległy poprawie. Co więcej, w badaniu przeprowadzonym w 2015 r. 85% użytkowników lamp Awango by Total stwierdziło, że znacząco poprawiły one jakość ich codziennego życia.

Nowym celem zdefiniowanym przez firmę w ramach programu jest dotarcie do 25 milionów ludzi w Azji i Afryce do roku 2020.

 

Wróć