Upcykling marki
Dekoeko.com to platforma sprzedażowo-promocyjna, która konsoliduje rynek produktów ekologicznych i upcyklingowych w Polsce.
Opis dobrej praktyki
EKO BIZNES
Dekoeko.com to platforma sprzedażowo-promocyjna, która konsoliduje rynek produktów ekologicznych i upcyklingowych w Polsce.
Projektanci z platformy Dekoeko.com na co dzień wykorzystują materiały, które są odnawialne, nadają się do ponownego przetworzenia lub pochodzą z recyklingu. To dzięki temu produkty z oferty firmy są niepowtarzalne, inspirują upcyklingiem i oprócz swoich walorów użytkowych pełnią także funkcję edukacyjną w zakresie twórczego recyklingu.
DEKO EKO pracuje również z Przedsiębiorstwami Społecznymi dając możliwość rozwijania swoich umiejętności i zarobku osobom wykluczonym społecznie i zawodowo. Daje drugą szansę – materiałom, pozornie zużytym przedmiotom, ale także i ludziom.
POWIĄZANIE ZE STRATEGIĄ
DEKO EKO tworzy ekologiczną zmianę i promuje świadomość ekologiczną na szeroką skalę, współpracując z biznesem, ekspertami, start-upami i projektantami. Edukuje, inspiruje, a przede wszystkim dostarcza praktyczne i innowacyjne rozwiązania w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego dla firm i korporacji. Upcykling marki to projekt, który pozwala firmie realizować swoją misję oraz strategię biznesową z korzyścią dla środowiska i szerokiego grona interesariuszy.
O PROJEKCIE
Upcykling marki to aktualnie jedna z najbardziej inspirujących metod na zagospodarowanie odpadów generowanych przez firmy. To proces twórczego recyklingu, który polega na nadawaniu wyższej wartości pozornie zużytym przedmiotom i materiałom, zamieniając je w estetyczne, użytkowe i w pełni wartościowe produkty, które firmy przeznaczają na cele edukacyjne, promocyjne, społeczne czy sprzedażowe.
Upcykling marki to 3-etapowy program wdrożenia upcyklingu na różnych poziomach organizacji:
Etap 1 ANALIZA – to audyt generowanych odpadów pod kątem upcyklingu, skorelowany z analizą potrzeb i możliwości firmy na różnych poziomach organizacji. Wynikiem tego etapu jest Raport, który pokazuje, w którym miejscu organizacji można wykorzystać odpady zastępując nimi tradycyjne rozwiązania.
Etap 2 KREACJA – po wyborze kierunku działania, opracowywane są szczegółowe rozwiązania na wdrożenie upcyklingowych produktów w najbardziej rokujących obszarach firmy. Projektanci, współpracujący z platformą Dekoeko.com, przedstawiają autorskie rozwiązania na przetworzenie wybranych materiałów odpadowych firmy w użytkowe i funkcjonalne produkty skorelowane z potrzebami poszczególnych działów firmy.
Etap 3 PRODUKCJA – obejmuje produkcję oraz wdrożenie proponowanych rozwiązań we współpracy z lokalnymi twórcami oraz Przedsiębiorstwami Społecznymi.
REZULTATY I EFEKTY
W ramach upcyklingu marki w Polsce zrealizowano w ostatnim roku szereg projektów dla firm i korporacji.
Firma Orange przekazała swoje zużyte telefony, z których powstało kilkaset elementów biżuteryjnych – spinki do mankietów, pierścionki, breloki, naszyjniki i kolczyki upcyklingowe. Będą one wykorzystane na cele reprezentacyjne i promocyjne w zakresie odzyskiwania i recyklingu starych telefonów.
Dla Galerii Mokotów zorganizowany został edukacyjny event ekologiczny o tematyce modowej, podczas którego zorganizowane zostały różnego rodzaju warsztaty ekologiczne i upcyklingowe, eko quizy i konkursy z nagrodami upcyklingowymi, wystawę przedmiotów i torebek upcyklingowych, a także wręczano torby zakupowe wykonane z nieaktualnych już banerów reklamowych i siatek mesh Klienta.
W ramach upcyklingu marki dla IKEA firma została poproszona o opracowanie koncepcji oraz wykonanie produktów upcyklingowych z materiałów odpadowych powierzonych przez Klienta. Z recyklingowych tkanin powstały plecaczki, katalogi IKEA zamieniły się w etui na telefon, a wielkoformatowe siatki mesh z fasadowych reklam sklepów IKEA dostały drugie życie w postaci trwałych i oryginalnych pokrowców na laptopy.
Upcykling marki z Polpharmą to głównie działania edukacyjne skierowane do pracowników firmy – podczas Dnia Otwartego kończącego coroczny Zielony Tydzień inspirowano pracowników firmy do bycia eko na co dzień zapraszając ich do inspiracyjnych warsztatów z upcyklingiem, podczas których drugie życie dostawały odpady firmy – blistry, plastry, kartonowe tuby i innego rodzaju opakowania zamieniły się w przedmioty codziennego użytku.
To tylko kilka przykładów ostatnich realizacji firmy w ramach Upcyklingu marki w Polsce. Więcej projektów można zobaczyć na stronie www.dekoeko.com.
WYZWANIA
Do najważniejszych wyzwań, z którymi firma mierzy się w Upcyklingu marki należą:
- Mierzenie się z trudnymi materiałami odpadowymi, które na pierwszy rzut oka nie są ani estetyczne, ani też łatwe do przetworzenia.
- Przełamanie barier związanych z wykorzystaniem materiałów odpadowych do produkcji produktów promocyjnych czy reklamowych.
- Nadążenie z szybkimi terminami produkcji.
- Niepowtarzalność materiałów i projektów – konieczność każdorazowego opracowania pomysłu na produkt i działanie z odpadem.
- Cena produktów i usług, która z racji na fakt autorskiego wykonania, ręcznej i etycznej produkcji oraz indywidualnych projektów jest stosunkowo wyższa od standardowych rozwiązań.
Rozwiązania: Dzięki niestandardowemu podejściu do kwestii odpadów oraz unikalnemu kno–how w tej dziedzinie jak do tej pory pokonano wszystkie stojące przed tym trudnym rynkiem wyzwania, a współpraca z ponad 265 eko projektantami, liczne partnerstwa w branży ekologii i upcyklingu pozwalają na zagospodarowanie praktycznie każdego powierzonego firmie materiału.
KORZYŚCI DLA FIRMY I INTERESARIUSZY
- Kupując produkty wykonane z odpadów firma przyczynia się do pozytywnych zmian na lokalnych rynkach.
- Poprzez produkty i działania upcyklingowe edukuje konsumentów nakłaniając ich do bardziej etycznych i świadomych wzorców konsumenckich.
- Przetwarzając odpady generowane przez firmy pokazuje dbałość o środowisko i innowacyjne podejście firmy do kwestii odpadów.
- Tradycyjne metody działania w firmach zastępowane są tymi bardziej etycznymi i wrażliwymi społecznie.
- Ograniczana jest ilość gromadzonych przez firmy odpadów, co pomaga firmom w wejściu na drogę gospodarki obiegu zamkniętego.
- Wszystkie projekty z odpadów wzbudzają duże zainteresowanie i naturalny WOM (word of mouth) zarówno wśród Klientów jak i konsumentów.