Raport „Polska Badania i rozwój w przedsiębiorstwach 2016” jest podsumowaniem kolejnej edycji badania Deloitte, realizowanego corocznie od 6 lat w celu umożliwienia obserwacji trendów w działalności B+R przedsiębiorców w Europie Środkowej.
Celem badania jest identyfikacja czynników decydujących o wysokości wydatków przedsiębiorstw na badania, rozwój i innowacje (B+R+I) a także porównanie trendów i nastrojów przedsiębiorców związanych z B+R w krajach Europy Środkowej.
Jak wynika z badania Polska na europejskiej mapie innowacyjności wciąż jest outsiderem. Co prawda w Globalnym Indeksie Innowacyjności, sporządzanym przez INSEAD i Światową Organizację Zasobów Intelektualnych WIPO, lokujemy się na 45 miejscu na świecie, ale jeśli weźmiemy pod uwagę tylko kraje Unii Europejskiej, Polska wyprzedza jedynie Grecję i Rumunię.
Jak stwierdza Magdalena Burnat-Mikosz, Lider zespołu R&D and Government Incentives Deloitte, we wstępie do raportu „Polska gospodarka i polskie firmy potrzebują innowacyjności. Tymczasem 44 proc. firm deklaruje, że nie wdrożyło dotąd strategii badawczo – rozwojowej, a wszelkie działania z tym związane podejmowane są doraźnie, jeśli taka jest decyzja zarządu. I choć można na ten wynik spojrzeć optymistycznie, bo do tak prowadzonej polityki innowacyjnej przyznawało się w zeszłorocznym badaniu aż 2/3 działających w Polsce przedsiębiorstw, to jednak sytuacja wciąż jest niepokojąca – blisko połowa przedsiębiorców nie widzi korzyści biznesowych z działań badawczo-rozwojowo-innowacyjnych (B+R+I). (…)Wyniki badania pokazują, że firmy oczekują zachęty ze strony państwa do prowadzenia działalności badawczo – rozwojowej, ale obecnie stosowane narzędzia są określane jako umiarkowanie zadowalające. Oznacza to, że możliwości pobudzania innowacyjności za pomocą narzędzi systemowych nie zostały jeszcze wyczerpane”.
POBIERZ RAPORT (PDF)
Wróć