O konferencji

W poniedziałek 27 stycznia 2020 r. w siedzibie Ministerstwa przy Placu Trzech Krzyży 3/5 w Warszawie obyła się konferencja „Biznes na rzecz Agendy 2030 w Polsce – wyzwania i rozwiązania”. Podczas tego dorocznego wydarzenia podsumowane zostały działania rządu i biznesu na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce w minionym roku i ogłoszone zostały plany na kolejny rok.

Podczas konferencji podsumowana została Kampania 17 Celów 2019: Wspólne Działania, której Ministerstwo Rozwoju jest Patronem Honorowym. Prowadzona w szerokim partnerstwie firm i instytucji, mobilizuje biznes do podjęcia działań na rzecz Agendy 2030. Podsekretarz Stanu Marek Niedużak zadeklarował w imieniu Ministerstwa Rozwoju: Zachęcając biznes do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju, nie jesteśmy gołosłowni. Tworzymy szereg zachęt dla przedsiębiorców, takich jak wsparcie MŚP w inwestowaniu w energetykę odnawialną czy dofinansowanie tworzenia innowacji. Promujemy społeczną i środowiskową odpowiedzialność biznesu. Zrównoważony rozwój jest dziś koniecznością.

W roku 2019 prowadzona była III edycja Kampanii 17 Celów. W jej ramach odbył się szereg konferencji i warsztatów, powstały 2 publikacje. Rozwijany był portal Kampanii, stanowiący centrum wiedzy o Celach Zrównoważonego Rozwoju dla polskiego biznesu.

Na konferencji zaprezentowany został efekt zeszłorocznej edycji Kampanii: Barometr Wpływu. To pionierskie polskim rynku narzędzie do mierzenia wkładu biznesu na realizację Agendy 2030. Powstało we współpracy z Głównym Urzędem Statystycznym. W jego tworzenie zaangażowanych było 51 ekspertów z 31 instytucji. Narzędzie składa się z 30 wskaźników dla 6 kluczowych dla polskiego biznesu Celów Zrównoważonego Rozwoju. Skorzystać z niego może bezpłatnie każda firma. Analiza wspólnych wyników polskiego biznesu pozwoli zbadać postęp we wdrażaniu priorytetowych Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce oraz wskazać obszary wymagające podjęcia działań przez przedsiębiorstwa.

Podczas konferencji zaprezentowane były też najciekawsze zeszłoroczne inicjatywy prowadzone w partnerstwie firm i instytucji, takie jak Polski Pakt na rzecz zrównoważonych tworzyw sztucznych czy Koalicja 5 Frakcji oraz indywidualne dobre praktyki przedsiębiorstw w Polsce. Przedstawiciele firm dyskutowali z ekspertami o tym, przy realizacji których punktów Agendy 2030 biznes jest dziś najbardziej potrzebny.

Na konferencji ogłoszone zostały też plany na kolejny rok. Małgorzata Greszta, Partner Zarządzająca CSR Consulting zdradziła: W roku 2020 odbędzie się IV edycja Kampanii pod hasłem 2020: Mobilizacja. Jej celem jest mobilizacja: ludzi, technologii i partnerstw na rzecz Agendy 2030. Zostanie wydany przewodnik budowania partnerstw międzysektorowych. Opublikowane będą też pierwsze wyniki Barometru Wpływu. Agregacja zebranych po raz pierwszy indywidualnych wyników firm pozwoli zmierzyć postęp we wdrażaniu Agendy, określić najmocniejsze i najsłabsze obszary i stworzyć benchmark dla polskiego rynku. Dzięki temu, firmy będą mogły efektywnie planować swoje działania.

 

Zdjęcia

Agenda

poniedziałek, 27 stycznia 2020, g.9:00-14:30
Ministerstwo Rozwoju, Plac Trzech Krzyży 3/5, Warszawa
09:00 – 09:30
Rejestracja
9:30 – 9:45
Otwarcie spotkania

  • Marek Niedużak, Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Rozwoju

9:45 – 10.15
Agenda 2030: Polska i świat – gdzie jesteśmy?

  • Status realizacji Agendy 2030 na świecie i w Polsce, Aneta Piątkowska, Ministerstwo Rozwoju
  • Kampania 17 Celów 2019: Wspólne Działania – podsumowanie, Małgorzata Greszta, CSR Consulting
10:15 – 11:00
Barometr Wpływu. Prezentacja pierwszego w Polsce narzędzia mierzącego wpływ biznesu na realizację Agendy 2030

  • Statystyka dla zrównoważonego rozwoju. Mierzenie postępów realizacji Agendy 2030, Renata Bielak, GUS
  • Jak firmy mogą wykorzystać Barometr Wpływu do podniesienia efektywności swoich działań? Aleksandra Kretkowska, CSR Consulting
  • Case study – głos biznesu
11:00 – 12:00
Agenda 2030 – gdzie biznes jest najbardziej potrzebny? Potyczki ekspertów

  • Cel 3: prof. dr hab. n. med. Bożena Walewska-Zielecka, Medicover i Ewa Gayny, Danone
  • Cel 4: Beata Lubos, Ministerstwo Rozwoju i Beata Ptaszyńska-Jedynak, Carlsberg Polska
  • Cel 5: Marzena Strzelczak, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Mario Everardo Zamarripa Gonzalez, Grupa ERGO Hestia
  • Cel 8: Kamil Wyszkowski, Global Compact Network Poland i Barbara Kowalska, Carrefour Polska
  • Cel 9: Piotr Soroczyński, Krajowa Izba Gospodarcza i Magdalena Olborska, Samsung Polska
  • Cel 12: Mirosław Proppé, WWF Polska i Michał Mikołajczyk, Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań

 

12:00 – 12:30
Przerwa kawowa
12:30 – 13:45
Obszary pozytywnego wpływu firm – dobre praktyki działań firm na rzecz Agendy 2030 – sesja stolikowa

Przegląd dobrych praktyk firm w obszarach mierzonych przez Barometru Wpływu oraz identyfikacja zagadnień wymagających podjęcia dodatkowych działań w 2020 roku

13:45 – 14:15
Plany na rok 2020 w zakresie realizacji Agendy 2030

  • Kampania 17 Celów 2020: Mobilizacja – Małgorzata Greszta, CSR Consulting
  • Sektor prywatny w działaniach rozwojowych: Polish Challenge Fund – Magdalena Kudlicka, Katarzyna Rozesłaniec, Ministerstwo Spraw Zagranicznych
  • Podsumowanie – Aneta Piątkowska, Ministerstwo Rozwoju

Dla mediów

informacja prasowa

Komunikat prasowy z 22.01.2020 z zaproszeniem na konferencję finałową i podsumowaniem Kampanii 17 Celów 2019: Wspólne Działania

Partnerzy

Partnerzy merytoryczni